Knoppers

Sampling en winkelvloeractivatie zorgt voor enorme uplift verkoopcijfers

Knoppers vroeg ons om een activatiecampagne te bedenken om trial en herhaalaankopen van hun Nutbar te stimuleren. De opdracht was om ons daarbij primair te richten op gezinnen en daarnaast ook mannen te bereiken.

Aanpak

Om daadwerkelijk herhaalaankopen te stimuleren en dat ook meetbaar te maken, kozen we voor een tweetrapsraket. De eerste fase bestond uit een samplingcampagne bij supermarkten. Consumenten kregen bij de kassa een Knoppers Nutbar en een flyer. Hierop stond een uitnodiging om deel te nemen aan een kort onderzoek. Dit eerste onderzoek gaf ons o.a. inzicht in de bereikte doelgroep en de intentie om de Knoppers Nutbar vaker te gaan kopen.


Winkelvloeractivatie om herhaalaankoop te stimuleren

Na afloop van de samplingcampagne hebben we in de deelnemende winkels een display, wobbler en vloersticker voor het schap geplaatst. Consumenten die de Knoppers Nutbar sample hadden geproefd en daar ook positief over waren, werden door deze activatiecampagne extra gestimuleerd om het product te kopen.

De resultaten waren indrukwekkend (zie onder de fotocarrousel).

Resultaten

Om inzicht te krijgen in het effect van deze campagne hebben we de verkoopcijfers van de supermarkten geanalyseerd. We hebben naar de volgende gegevens gekeken:

  • Verkoopcijfers voorafgaand aan de sampling campagne
  • Verkoopcijfers tijdens de sampling campagne
  • Verkoopcijfers tijdens de display plaatsing
  • Verkoopcijfers na afloop van de display


Hierbij zijn de volgende resultaten naar voren gekomen:

  • Uplift tijdens kassasampling: 288%
  • Uplift tijdens display plaatsing 163%
  • Uplift in de weken na de actie: 63%

Op basis van deze resultaten kunnen we concluderen dat zowel het samplen als de display plaatsing een positief effect hebben gehad op de verkoopcijfers van de Knoppers Nutbar. Bovendien hebben we een grote nieuwe doelgroep bereikt. 49% van de consumenten die we tijdens de samplingcampagne bereikten kende het product nog niet en 31% kende het product wel maar had het nog nooit geprobeerd.

Voor deze hybride campagne hebben we verkoopcijfers van supermarkten voorafgaand aan de campagne, vergeleken met verkoopcijfers van na de campagne. Zo konden we exact het effect van de verschillende campagne-onderdelen meten.

Bekijk vergelijkbare cases

Laten we samenwerken!

Laat ons weten wat we voor je kunnen doen, dan nemen we spoedig contact met je op.






    Chris Hagens Lime Factory